بررسی شیوه های طبیعی سازی تصویری معنا در آثار لوبا لوکوا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده محسن چینه کش
- استاد راهنما فهیمه پهلوان
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1393
چکیده
تحولات به وجود آمده در صحنه ی زبان شناسی و مطالعات ادبی، به ویژه از سال 1960 میلادی به این سو، منجر به احیای علاقه نسبت به یک مفهوم بسیار کهن یعنی بلاغت شده است که پیشینه ی آن به یونان باستان بازمی گردد. بازتاب این تحولات را می توان از سال 1980 میلادی در فعالیت های نظریه پردازان و طراحانی مشاهده کرد، که پس از شکست پروژه ی مدرنیسم، در تلاش برای یافتن یک جایگزین، به سنجش امکانات بلاغت روی آورده اند. در فضای آکادمیک کشور خودمان نیز، طی سال های اخیر، شاهد پیدایش گرایشی به سمت بلاغت، در قالب به کارگیری آرایه های ادبی به عنوان رویکردی برای تحلیل و تولید آثار طراحی گرافیک هستیم. هرچند به نظر می رسد محدود ماندن این پژوهش ها به حوزه ی آرایه های ادبی امکان اتخاذ رویکردی انتقادی به مفهوم بلاغت در تحلیل تصاویر را از آن ها گرفته است. پژوهش حاضر با اتخاذ رویکردی انتقادی مبتنی بر روش پژوهش کیفی توصیفی- تحلیلی به تبیین سرشت بلاغی ذاتی تصاویر پرداخته و در بخش پژوهش موردی برخی سازوکارهای طبیعی سازی معنا در تصاویر ترسیمی را با تحلیل نمونه هایی از آثار لوبا لوکوا شرح داده است. این پژوهش با رد دیدگاه مبتنی بر زیبایی شناسی به این نتیجه می رسد که سرشت بلاغی آثار طراحی گرافیک، پیش از هرچیز به سبک بازنمایی آن ها بازمی گردد، که همان مادیت دال است و از دیدگاه پساسا خت گرایان همواره کارکردی بلاغی دارد.
منابع مشابه
شیوه های قهرمان سازی در بانددسینه ها (با تاکید بر آثار دو کشور فرانسه و بلژیک)
بانددسینه، به آن دسته از کمیکاستریپهایی گفتهمیشود که در کشورهای فرانسوی زبانی چون سوئیس، فرانسه و بلژیک تولید میشوند. یکی از مسئولیتهای خطیر این قالب هنری، قهرمانسازی میباشد. روشهای متفاوتی برای این امر در فرهنگهای متفاوت در کشورهایی چون آمریکا، ژاپن، فرانسه و بلژیک وجود دارد. سوال اصلی این پژوهش در این راستاست که دو کشور فرانسه و بلژیک که اصلیترین کشورها در تولید بانددسینه میباشند،...
متن کاملهستی شناسیِ معنا در آثار معماری
از مباحث مطرح در قلمرو «فلسفه هنر»، هستی شناسیِ آثار هنری است که از مهمترین این«هستها» در دانش معماری، «معنای آثار معماری» است. مسئله ای که در این مقاله مورد ژرفکاوی قرار میگیرد عبارت است از «چیستی معنای آثار معماری»؛ براین اساس، طی این پژوهش به این پرسش اصلی پرداخته میشود که خاستگاه معنای یک اثر معماری چیست و بر اساس این خاستگاه، آیا میتوان به تعیّن معنا در آثار معماری معتقد بود یا خیر؟ به ...
متن کاملمطالعه تاثیر استعاره تصویری بر پراکندگی معنا در پیکره های انسانی اردشیر محصص
استعاره همواره یکی از مهمترین مباحث بلاغت برای تاثیر کلام بوده است. امروزه علوم شناختی جدید باوردارد که انسان استعاری می اندیشد و استعاره فقط لغوی نیست. درپی این نظریه، اندیشمندان مبحث استعارهتصویری را مطرح نمودند، که از جمله آنها نوئل کارول، جان کندی و چارلز فورس ویل است. نقطه مشترکتعاریف آنها از استعاره تصویری، نگاشت مفهوم از مبدأ به مقصدِ تصویری است. تصویر استعاری، انحرافی<b...
متن کاملبیان تصویری در آثار آقا میرک نقاش
بررسی شخصیت و دیدگاه هنرمندان نقشآفرین در خلق شاهنامۀ طهماسبی از مسائل مهمی است که میتواند رویکردهای بیان تصویر در این اثر برجستۀ هنری را تا حدی مشخص و قابل درک نماید. هدف این مطالعه معرفی و بررسی دیدگاه، شخصیت وجایگاه آقا میرک اصفهانی است. در این مقاله با بهره جستن از نوشتههای نویسندگان صاحب نظر همعصر نقاشان این دوره چون عبدی بیگ شیرازی، تلاش شده است با تمرکز بر آثار و زندگی آقا میرک پاسخ...
متن کاملشیوه استنتاج طبیعی در سیستم های زمانی kt و kc
منطق زمان به عنوان یکی از شاخه های توسعه یافته منطق جدید توسط آرتورپرایور در سال 1957 تاسیس گردید و امروزه کاربردهای متعدد و متنوعی در تبیین فلسفی فیزیکی زمان تحلیل منطقی زبان طبیعی هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر پیدا نموده است. از آْنجا که در تبیین ساختار نحوی منطق زمان به شیوه استنتاج طبیعی مطالعه دقیق و کاملی صورت نگرفته است مولف در مقاله حاضر می کوشد با الهام از سبک و اسلوب فیچ در منطق موجهات شی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023